Анотация

1. Цел на курса

Дисциплината “Мениджмънт на банковите плащания” има за цел да за­поз­нае студентите с най-новите тенденции в областта на безналичните разплащания и мястото на банковите институции в този процес. Това се налага както поради бързото навлизане на иновациите в тази сфера, така и подари промяната ролята на банките в новата дигитална икономика. Познаването на тези тенденции и про­це­си е важна част от обучението на банковите мениджъри, с оглед навлизането на новите платежни инструменти в българската икономика. Курсът развива ком­пе­тенциите на бъдещите банкови мениджъри и спомага за вземане на упра­вленски решения относно политиката на банковите институции за внедряването на иновациите в платежната система. Дисциплината има за вход “Въведение в банковото дело” и “Банково обслужване на икономическите агенти”.

2. Предварителни изисквания

Общи икономически и финансови познания.

Познания за организация и функциониране на банковата система и основните операции на търговските банки.

Обща компютърна, платежна и финансова грамотност.

3. Използвани методи на преподаване

Традиционни класически визуално-вербални средства за преподаване в присъствената част на курса

Иновативни дидактически подходи за преподавани, съобразени с изискванията и функционалните възможности за електронната среда за обучение

Представяне на водещи добри практики използвани в практиката.

Персонализиран отворен модел на практически проучвания и задания, изискващи представяне и защита на авторови виждания и идеи от студентите.

Дискусии, дебати и приложими подходи за кооперативно учене в присъствената част на курса

4. Очаквани резултати

Познаване в дълбочина и възможност за практическа реализация в различни аспекти на икономиката на съвременните платежни инструменти и механизми.

Възможност за ефективно управление на процесите по платежно посредничество в търговските банки.

Възможност за ефективен платежен мениджмънт в рамките на платежни оператори и платежен отдел в централна банка.

 

Учебно съдържание

Теми

Редовно обучение

Дистанционно обучение

Л

СЗ

Л

СЗ

Тема I. Произход и еволюция на парите

7

1

0

0

Произход и същност на парите

Теоретични виждания за произхода на парите

Еволюция и поява на съвременните пари

Връзки и зависимости между еволюционното развитие на технологиите и предлаганите от банките услуги

Основните тенденции и промени в съвременното банково дело

Конкретните прояви на въздействието на новите информационни технологии върху основните банкови дейности

Тема II. Безналични плащания в съвременната икономика

7

2

1

0

Банковите сметки в системата на безналични разплащания у нас

Платежни документи, свързани с внасяне и теглене на средства от банкова сметка

Основните видове безналични плащания у нас

Същност и специфични особености на кредитния превод

Същност и специфични особености на директния дебит

Основни видове безналични плащания в международната практика

Основни документи при международните сделки

Свободен (авансов/последващ) превод

Документарен акредитив

Документарно инкасо

Плащане по открита сметка

Тема III.  Платежни карти и терминали

7

2

1

0

Същност и основни видове платежни карти

Процесите по емитиране, персонализиране и авторизиране на платежните карти

Основните международни стандарти в областта на платежните карти

Ролята на терминалните устройства в обслужването на плащания с банкова карта

АТМ-терминали – същност и видове

ПОС-терминали – същност и видове

Достъпни операции чрез терминалните устройства

Тема IV. Системи за отдалечено банкиране

7

2

1

0

Еволюционното развитие на системите за отдалеченото банкиране

Видове системи за отдалечено банкиране

Предлагани услуги за отдалечено банкиране от българските банки

Тема V.  Електронни пари

7

2

1

 

0

 

Структура и съдържание на темата

Разликата между електронните пари от другите видове пари

Ключовите характеристики на електронните пари

Разграничаване на продуктите за съхраняване на стойността от продуктите за достъп

Възможните модели за емисия и циркулация на електронни пари в реалната икономика.

Технологични решения на системите за електронни пари

Ролята и мястото на банковите институции при разплащанията с електронни пари.

Ключови проблеми при използването на електронните пари.

Тема VI. Клиринг и сетълмент на безналичните разплащания

7

2

1

0

Принципни модели на клиринг и сетълмент

Ролята на клиринговата институция в междубанковите разплащания

Същност и специфични особености на нетния сетълмент

Същност и специфични особености на брутния сетълмент

Системи за сетълмент на международните банкови плащания

Тема VII. Комплексен семестриален казус по «Мениджмънт на банковите разплащания»

0

3

0

1

Методически указания по комплексен семестриален казус по «Мениджмънт на банковите разплащания»

Общо:

42

14

5

1

 

 

V. ИЗПОЛЗВАНИ УЧЕБНО-ТЕХНИЧЕСКИ СРЕДСТВА

 

Наименование на

Учебно-техническото средство

Използвани учебно-технически средства

Редовна форма

Дистанционна форма

1. Мултимедийни системи за презентиране

Х

Х

2. Интернет

Х

Х

3. Платформа за електронно обучение

-

Х

4. Специализирани програмни продукти:

-

-

 

 

ПОРЪЧИТЕЛНИ МАТЕРИАЛИ И НОРМАТИВНИ ИЗТОЧНИЦИ

1. Основна литература

1. БОЖИНОВ, Б. (2017). Мениджмънт на банковите плащания (А4). АИ  „Ценов“.

 

 

2. Допълнителна литература

  1. Bolt, W., Schmiedel, H., Pricing of payment cards, competition, and efficiency: A possible guide for SEPA, Annals of Finance 9 (1), pp. 5-25, 2013.
  2. Hasan, I., Schmiedel, H., Song, L. Returns to Retail Banking and Payments, Journal of Financial Services Research 41 (3), pp. 163-195, 2012.
  3. Hoehle, H., Scornavacca, E., Huff, S. Three decades of research on consumer adoption and utilization of electronic banking channels: A literature analysis, Decision Support Systems 54 (1) , pp. 122-132, 2012.
  4. Iglesias-Rodríguez, P. The regulation of cross-border clearing and settlement in the European Union from a legitimacy perspective, European Business Organization Law Review 13 (3), pp. 441-474, 2012.
  5. Sharekian, A. An acceptance model for offering new banking services by employees case study: A finance and credit institution, World Applied Sciences Journal 21 (8) , pp. 1229-1236. 2013.
  6. Vesal, S.N., Fathian, M. Efficient and secure credit card payment protocol for mobile devices, International Journal of Information and Computer Security 5 (2), pp. 105-114, 2012.

 3. Нормативни документи

  1. Закон за платежните услуги и платежните системи
  2. Наредба № 3 на БНБ от 16 юли 2009 г. за условията и реда за изпълнение на платежни операции и за използване на платежни инструменти
  3. Наредба № 16 на БНБ за лицензиране на платежните институции, дружествата за електронни пари и операторите на платежни системи
  4. Правила и процедури за работа на RINGS (в сила от 01.10.2016 г.)
  5. Правила за работа на системния компонент TARGET2-BNB
  6. РЕГЛАМЕНТ (ЕО) № 1781/2006 на ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА от 15 ноември 2006 година относно информацията за платеца, придружаваща парични преводи
  7. РЕГЛАМЕНТ (ЕО) № 924/2009 НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА от 16 септември 2009 година относно презграничните плащания в рамките на Общността и за отмяна на Регламент (ЕО) № 2560/2001
  8. РЕГЛАМЕНТ (ЕС) № 260/2012 НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА от 14 март 2012 година за определяне на технически и бизнес изисквания за кредитни преводи и директни дебити в евро и за изменение на Регламент (ЕО) № 924/2009
  9. РЕГЛАМЕНТ (ЕС) № 248/2014 НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА от 26 февруари 2014 година за изменение на Регламент (ЕС) № 260/2012 по отношение на преминаването към общи за Съюза кредитни преводи и директни дебити
  10. РЕГЛАМЕНТ (ЕС) 2015/751 НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА от 29 април 2015 година относно обменните такси за платежни операции, свързани с карти

 4. Интернет ресурси 

  1. www.ecb.int
  2. www.bis.org
  3. www.bnb.bg

ОРГАНИЗАЦИЯ НА ОБУЧЕНИЕТО

Таблица № 1

Учебна заетост

(аудиторна и извънаудиторна)

Редовно обучение

Дистанционно обучение

1. Аудиторна заетост  (АЗ)*

56

56

1.1. Лекции

 

 

-        Присъствен период

42

5

-        Синхронни и асинхронни онлайн лекции

 

37

1.2. Семинарни занятия

 

 

-        Присъствен период

14

1

-        Синхронни и асинхронни онлайн консултации

 

13

2. Извънаудиторна заетост  (ИАЗ)

94

94

2.1. Самостоятелна работа

47

47

2.2. Академични задания

47

47

2.2.1. Курсови разработки и проекти

47

47

2.2.2. Есета/доклади

 

 

2.2.3. Казуси и делови игри

 

 

2.2.4. On-line тестови и изпитни модули

 

 

Всичко:

150

150


 

 

Схема за формиране на крайната оценка по дисциплина

Таблица № 2

Критерий

Тежест на критерия

(% от комплексната оценка)

 

Редовно обучение

Дистанционно обучение

 

1. Изпълнение на ангажименти през семестъра, в т.ч.:

 

 

 

1.1.  Посещение на учебни занятия

10%

-

 

1.2. Курсови разработки и проекти

-

-

1.3. Есета/доклади

-

-

1.4. Казуси и делови игри

-

-

1.5. Семестриални тестове и изпитни задания

10%

20%

2. Семестриален изпит

тест

    

 

80%

 

80%

 

Общ за дисциплината

100%

100%