Обучението по "Документиране в контролния процес" предоставя възможност за професионална реализация в банки, митнически учреждения, НАП, НОИ, бюджетни предприятия, общини и кметства, НЗОК и др. Придобитите знания и умения могат да бъдат полезни за анализатори, изследователи, счетоводители, стопански ръководители, самоосигуряващи се лица, одитори, експерти и др. Те способстват за коректно изпълнение на данъчните, осигурителните и другите публични задължения на физическите лица и представителите на юридическите лица. Конкретните направления на контролното познание са свързани с: установяване и документиране на административни нарушения, налагането на административни наказания и др. След усвояване на знанията по дисциплината, обучаемите могат да направят необходимите преценки и заключения за действителния размер на приходните и разходните величини. На тази основа те са в състояние да преценят законосъобразността на данъчните задължения, извършвайки процесуален и резултативен контрол. След изучаването на разработените теми обхващат нормативните изисквания към документите, критериите за доказателственост в различните процеси и вероятните документални злоупотреби, според вида, извършителите и предназначението.  Очертани са възможностите за контрол и противодействие на измамите, свързани с документи.

Съдържателната страна на теоретичните постановки е съобразена с утвърдените учебни програми по теорията на  стопанския и финансов контрол, административно, финансово и данъчно право, финанси, стопански и финансов анализ и др. В учебното съдържание са взети под внимание и другите отраслови икономически направления, имащи отношение към документирането на процесите, които подлежат на анализ и контрол. Необходима е добра езикова култура при вербална и невербална комуникация с контролираните лица и другите контролни органи; умения за аргументиране и логическа рационалност, ораторско майсторство, писмовни умения за систематизиране на данни (епистоларна кореспонденция), компютърни умения за дигитална текстообработка и др.

Чрез методически указания, казуси, делови игри, разпределяне на роли в симулация на контролен процес и примери от административната и стопанската практика се въздейства, за установяване на правилността при документиране на съответните процеси. Осъществяват се дебати и дискусии по актуални въпроси от контролната практика. Провокира се креативност при намиране на решения за комплексни казуси. Възлагат се индивидуални и групови проекти. Тренира се аргументирано защитаване на позиции и становища при установяване на документни измами.

Изпитът е комплексен – в писмена и устна форма. Развива се тематична обосновка на части от няколко въпроса от конспекта по дисциплината. На студентите, които не получат от писмената си част максимална оценка, се предоставя възможност да повишат резултата си, като отговорят на до три уточняващи въпроса от конспекта, избрани на случаен принцип. При дистанционната форма на обучение се формира комплексна оценка, при която он-лайн теста има 40% относително тегло, свитъка с изпитни материали има 30 % и писмената обосновка на тема от обхвата на дисциплината, създадена при явяването на изпит има 30% относителна тежест в общата оценка.